Dišete li “punim plućima”?
Kada nam netko kaže da trebamo naučiti disati, nerijetko su prve reakcije: „To je jedina stvar koju ne moram naučiti! Radim to svakodnevno bez posebnih priprema, i ne razmišljajući.“ I u pravu su. Uglavnom dišemo nesvjesno. A jeste li znali da disanje može biti i voljna radnja?
Današnji način života podrazumijeva mnogo sjedenja, i to uglavnom u položaju u kojemu su nam ramena povijena, trbušni mišići opušteni, te dišemo plitko – što povećava anksioznost, usporava cirkulaciju i dovođenje kisika i hranjivih tvari u sve organe, loše utječe na rad štitnjače itd.
Za dobrobit cijelog našeg organizma pravilno disanje veoma je važno. A zašto je važno pjevačima?
Za pravilno disanje najvažnija nam je dijafragma. Dijafragma je kupolasti mišić (u obliku padobrana) koji dijeli prsnu od trbušne šupljine. Teško je osjetiti kako radi jer je duboko skrivena i ima vrlo malo senzornih neurona.
Voljnim upravljanjem dijafragmom postižemo stabilan dah na kojem počiva ton.
Ponekad ćete čuti kako pravilan udah i nije tako važan za pjevača ili kako će „to doći samo od sebe“. Neće. Pravilno se disanje uči i vježba. Zato pjevač ili početnik pjevač treba odvojiti vremena za redovite vježbe i upoznavanje svog respiratornog i vokalnog aparata. Treba poznavati i nešto anatomije – barem u onoj mjeri da razumije i vizualizira što se u njegovu tijelu događa pri udahu, pri zapjevu, kako održava kvalitetu i stabilnost tona.
Ne očekujte da ćete naučiti pravilno disati iz prve. To je vještina koju treba vježbati. I dijafragmu, kao i svaki drugi mišić u tijelu, treba vježbati. Želimo li definirati mišiće, što radimo? Idemo u teretanu i vježbamo. Dokad? Dok ne postignemo rezultat, a onda nastavimo kako bismo održavali stečeno. Nema tablete. Nema tablete ni za dijafragmu.
Polaznici bi često što prije završili s time pa da konačno možemo početi pjevati. I pjevamo svaki sat, trudeći se primijeniti ono što iz sata u sat, a i svakodnevno kod kuće, i dalje vježbamo – taj omraženi i mistificirani mišić koji nam zlata vrijedi kada shvatimo da nam je oslonac, a ne uteg.
Zašto je to baš toliko važno? Mogu li, ako mi ne ide, taj korak preskočiti u učenju pjevanja?
Nepravilno disanje utječe na stvaranje tona. Osvještavanjem funkcije dijafragme umanjujemo loše navike koje, između ostalog, štete našim glasnicama.
Da bi aktivirao vibraciju glasnica, pjevač koristi kontrolirani dah. Dovoljan protok zraka daje energiju glasnicama za proizvodnju zvuka. Pjevač mora razviti potpunu kontrolu nad svojim dahom.
Pjevačko disanje jako se razlikuje od disanja tijekom opuštanja ili govora.
Cilj je pjevača naučiti kako da koordinira djelovanje svih mišića kako bi
mogao kontrolirati količinu zraka koja prolazi kroz glasnice. Jedna od najvećih prednosti korištenja pravilne tehnike
disanja je pjevanje bez napetosti.
Ako prilikom pjevanja uzimate plitke dahe,
stvarate napetost u predjelima vrata, ramena, prsa i lica, što se prenosi na
grkljan i glasnice. U konačnici to utječe na vaš ton, a može i ozbiljno
naštetiti vašim glasnicama.
Premalo
ili previše zraka, uzrokuje lošu kvalitetu glasa.
Nije li ovo dovoljno dobar razlog
da počnete raditi na svojoj tehnici disanja?